Ny viden
_
På denne side kan du finde et udvalg af den nyeste forskning, undersøgelser og statistik fra det seneste årti. Redaktionen har forsynet de enkelte titler med en kort forbrugervejledning om deres relevans i en børnekulturel sammenhæng.
Forskning og viden om børnekultur er uundværlige redskaber for at skabe en kvalificeret børnekultur. Som vi har skrevet i bogen, mangler vi stadig en universitetsuddannelse i børne- og ungdomskultur, der kan være basis for børnekultur som forskningsfelt; der kan stabilisere de få forskere indenfor området, som er spredt mellem universiteter, institutter, fag og professionshøjskoler. Og ikke mindst styrke kompetencerne hos de voksne, der arbejder med børn og kultur.
”Børnekultur i Danmark 1945-2020” indeholder tematiske litteraturlister til og med 2019. Se under de enkelte kapitler i bogen.
Har du kendskab til yderligere relevant forskning el.lign., må du meget gerne sende os besked med et link, så vi sammen kan styrke den fælles viden om børnekulturen.
På forhånd tak for hjælpen og god læselyst.
Udvalg af forskning, undersøgelser og statistik fra de senere år
Børn og unges kultur og fritid
Grib engagementet
’Grib Engagementet’ et to-årigt modelforsøg (2021-2022), funderet i Slots- og Kulturstyrelsen, med det formål at understøtte kommunernes arbejde, så flere børn og unge får adgang og lyst til at deltage i kunstneriske aktiviteter. Forsøget er nu afsluttet og evalueret:
https://slks.dk/omraader/kultursamarbejde/boern/temasider/grib-engagementet
https://slks.dk/omraader/kultursamarbejde/boern/temasider/grib-engagementet/slutevaluering
LegeKunst
Projektet LegeKunst er et tre-årigt forløb (2019-2023) med kunst i daginstitutioner. Projektet er funderet i videnscenteret Kulturprinsen og er nu afsluttet med udgivelsen af en række rapporter og artikler.
LegeKunst_evalueringsrapport.pdf (au.dk)
https://legekunst.nu/ressourcer-og-inspiration/forskningsartikler/
VIA_UC_afsluttende_rapport_forskning_LegeKunst.pdf (ucviden.dk)
Børnerådet
Børnerådet udgiver løbende en række mindre undersøgelser af aktuelle emner, herunder børn og unges medbestemmelse, og hvad der er godt og skidt i dagligdagen:
’HØR GODT EFTER! Kortlægning af kommunal børneinddragelse’, 2021
https://www.boerneraadet.dk/vores-viden/2021/materialer/hor-godt-efter/
’Det gode fritidsliv er venner, tid og frihed’, 2019
’Pres på ungdomslivet’, 2018
https://www.boerneraadet.dk/vores-viden/2018/materialer/boerneindblik-118-pres-paa-ungdomslivet/
VIVE
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd sætter i denne omfattende undersøgelse fokus på børn og unges oplevelse af egen situation og dagligliv, herunder børns egne kunstneriske aktiviteter. Undersøgelsen skabte en del debat ved sin offentliggørelse:
’Børn og unge i Danmark: Velfærd og trivsel 2022’
https://www.vive.dk/media/pure/18610/14872861
HBSC – The Health Behavior in School-aged Children
Den danske del af WHO’s tilbagevendende undersøgelse af børns sundhed og levevilkår giver et bredt indblik i de ældre børns fysiske og mentale sundhed og syn på livet:
’Skolebørnsundersøgelsen 2022’
https://www.hbsc.dk/om-dk-hbsc.htm
https://www.hbsc.dk/rapporter.htm
Vifo
I denne rapport ser Videncenter for Folkeoplysning nærmere på de dele af fritidslivet, der ikke er idræt. Den viser, at særligt de voksne dyrker kreative aktiviteter i deres fritid, mens børnenes foretrukne aktivitet er musik og sang:
’Danskernes fritidsvaner 2020’, 2022
https://www.vifo.dk/nyheder/ny-rapport-fra-vifo-giver-indblik-i-danskernes-fritidsvaner/
Mandag Morgen – Lego Foundation
Lego Fonden har finansieret denne både kvantitative og kvalitative undersøgelse af skolebørns holdninger til deres dagligdag:
’Det gode børneliv – ifølge børnene’, 2021
https://taenketanken.mm.dk/wp-content/uploads/2021/09/Det-gode-boerneliv-ifoelge-boernene.pdf
Gerlev – Center for leg og bevægelse
Levende Legekultur – et projekt under Gerlev – har med støtte fra Lauritzen Fonden gennemført en større kortlægning af børns leg fra de vågner og til de går i seng. Hvorhenne, hvor meget og hvordan der bliver leget, og med hvem.
’Leg i Familien 2023’
https://levendelegekultur.dk/ny-undersoegelse-leg-i-familien/
Tænketanken Fremtidens Bibliotek
Tænketanken har udgivet en række undersøgelser, som sætter fokus på børn og unges læsning og brug af bibliotekerne:
’Børn og unges læsning 2021’
https://unipress.dk/udgivelser/b/b%C3%B8rn-og-unges-l%C3%A6sning-2021/
’Børn og unges læseglæde’, 2023
Kulturministeriets Bogpanel
Bogpanel udgav i april 2024 to nye undersøgelser af børn og unges læsekultur: ”Børn og unges læsekultur og digitaliseringens konsekvenser”, udarbejdet af Will & Agency, og ”Digitaliseringens betydning for børn og unges læsning”, udarbejdet af faglig konsulent og ph.d. Henriette Romme Larsen fra Nationalt Videncenter for Læsning:
PowerPoint-præsentation (willandagency.com)
Bogpanelet_Digitaliseringens_betydning-TG.pdf (kum.dk)
Applaus
En antropologisk undersøgelse af de 15-29-åriges brug af kultur. Undersøgelsen er udarbejdet af Epinion på vegne af Applaus.
’Unge i fokus, 2024’
Børn og unges brug af digitale medier
Dansk Center for Undervisningsmiljø
’Skolen, børnene og SoMe’, 2021 beskriver, hvad et udvalg af elever og lærere fra 8. klasse synes om de sociale medier og deres brug af dem.
skoleboernogsome.pdf (dcum.dk)
ADD – Algoritmer, Data og Demokrati m.fl.
’Børns digitale liv – En undersøgelse af børn og unges viden om, holdninger til og adfærd i deres digitale liv’, 2022
https://algoritmer.org/boerns-digitale-liv/
Børns Vilkår
Børns Vilkår har i samarbejde med Medierådet for børn og unge og med tilskud fra Tryg Fonden gennemført en række undersøgelser af børnehave- og skolebørns brug af digitale medier.
’Digital Dannelse i Børnehøjde: Del 1. Børnehavebørns hverdag med digitale medier’, 2020
https://www.medieraadet.dk/files/docs/2019-04/Digital-Dannelse-Del-1.pdf
’Digital Dannelse i Børnehøjde: Del 2. Digitale medier i børnehaven’, 2020
https://www.medieraadet.dk/files/docs/2019-01/Digital_Dannelse_Del_2.pdf
’Digital Dannelse i Børnehøjde: Del 3. Skolebørns liv med digitale medier hjemme og i skolen’ 2020
https://www.medieraadet.dk/files/docs/2019-09/BV%20Digital%20dannelse%20del%203.pdf
’Digital Dannelse i Børnehøjde: Del 4. Skolebørn og dataetik’, 2020
https://www.medieraadet.dk/files/docs/2019-09/BV%20Digital%20dannelse%20del%204.pdf
’Børns digitale fællesskaber’, 2022
DPU Aarhus Universitet
’Hvem sidder dér bag skærmen… og hvem hjælper? National kortlægning af brugen af digitale medier i børnehaver og vuggestuer’, 2022
https://dpu.au.dk/fileadmin/edu/Udgivelser/E-boeger/Ebog_-_Hvem_sidder_der_bag_skaermen.pdf
Det Danske Filminstitut
’Vidste du? Om de 7-14-åriges film- og serieforbrug’, 2020
https://www.dfi.dk/nyheder/vidste-du-om-de-7-14-aariges-film-og-serieforbrug
Kulturvaner og kulturpolitik
Kulturvaner / Danmarks Statistik
’Danmarks Statistiks Statistikbank 2018’ bringer her en lang række data om befolkningens kulturvaner. Desværre indgår børn og unge ikke i datamaterialet.
https://kum.dk/ministeriet/kulturtal-og-statistik/danskernes-kulturvaner
’Danskernes kulturvaner 2012’ er DS’s seneste afdækning af befolkningens kulturvaner. Desværre uden børn og unge som målgruppe.
https://kum.dk/fileadmin/_kum/5_Publikationer/2012/Bogen_danskernes_kulturvaner_pdfa.pdf
DR Medieforskning
’Medieudviklingen 2022’ er Danmarks Radios årligt tilbagevendende afdækning af befolkningens mediebrug. 2022-udgaven viser et markant skift i brugen af forskellige medietyper.
https://www.dr.dk/om-dr/fakta-om-dr/medieforskning/medieudviklingen/2022
file:///C:/Users/janhe/AppData/Local/Temp/MicrosoftEdgeDownloads/c9d4be1a-7519-4ffd-8329-9acda12e75dc/medieudviklingen2022_a50af9a5%20(1).pdf
Musikhandlingsplan 2019-2022
I ’Musikhandlingsplanen 2019-2022’ stilles der skarpt på projekter, der får musikken ud til børn. Hvor børnenes møde med forskelligartet musik sker gennem deres egen udfoldelse med musikken.
https://kum.dk/ministeriet/udgivelser/musikhandlingsplan-2019-2022
Musikskolernes aktiviteter 2023
Danmarks Statistik har i april 2024 udsendt nye tal om landets musikskoler, deres aktiviteter og elevsammensætning. DS’s statistikbank er samtidig blevet opdateret med de seneste tal:
NYT: Stigende aktivitet i musikskolernes øvrige kunstfag – Danmarks Statistik (dst.dk)
Elevers aktiviteter på musikskoler efter kommune, fag, alder og køn – Statistikbanken – data og tal
Applaus
Undersøgelse fra Applaus viser betydningen af børn og unges kulturforbrug for deres kulturvaner som voksne.
’Kulturbarometer 2, 2024’
Merete Dael
CV
(f. 1952), uddannet bibliotekar, Danmarks Biblioteksskole, og bachelor i filmvidenskab og børnekultur (KU og SDU). Børnebibliotekar på diverse københavnske børnebiblioteker (1979-96), leder af Byens Børns sekretariat (1996-2003) (et samarbejde mellem København og Frederiksberg kommuner). Konsulent i Slots- og Kulturstyrelsen (2004-2017). Tidligere forlagskonsulent og lektør. Skrevet diverse kortlægninger, rapporter, kataloger og foldere.
Udvalgte udgivelser:
Børneguide. København og omegn i børnehøjde. (1993). Aschehoug.
Fem børnelitterære guider I forfatterens fodspor. (1995). DBC og KKB.
Børn- Rum- Form. (2010). Børnekulturens Netværk. Kulturministeriet.
Børn Kunst Kultur – i en hverdag der dur. (2013). Kulturstyrelsen.
Jan Helmer-Petersen
CV
(f. 1946), kultursociolog med speciale i børn og unge, Københavns Universitet. 1980-2009 ansat i Kulturmisteriet som sekretariatsleder og specialkonsulent. Eget konsulentfirma, der rådgiver institutioner og kommuner.
Udvalgte publikationer:
De voksnes børn (1974), Paludans Forlag.
Kulturens børn (med Jette Forchhammer) (1980). Kulturministeriets Arbejdsgruppe om Børn og Kultur.
Lille Pers sidste bedrifter (med Jette Forchhammer) (1982). Det Danske Filminstitut.
Redigeret en lang række kulturministerielle rapporter, blandt andet Tal om børnekultur (2006), Kunst i børns dagligdag (2006), Børnekultur i kommunerne (2006) og Børn – Rum – Form (2010).
Beth Juncker
CV
(f. 1947), mag.art., dr.phil., professor emerita i kulturformidling og børnekultur, Institut for Kommunikation, Københavns Universitet.
Udvalgte publikationer:
Ordet og Stenen. Linjer i Bent Hallers forfatterskab. (2001). Høst & Søn.
Om processen. Det æstetiskes betydning i børns kultur. (2006). Tiderne Skifter.
Børn & Kultur i Norden. Nordiske forskningsperspektiver i dialog. (2013). BIN-Norden.
The Value of Art and Culture in Everyday Life: Towards an Expressive Cultural Democracy. (2016). Samarbejde med Gitte Balling. The Journal of Arts Management, Law, and Society. Routledge.
5.1 Mobiler, sociale medier og computerspil
LITTERATURLISTE
Bøger:
Boyd, D. (2014). It’s complicated: The social lives of networked teens. Yale University Press.
Hengst, Heinz og Karl W. Bauer. (1980). Wirklichkeit aus Zweiter Hand. Kindheit in der Erfahrungswelt von Spielwaren und Medienprodukten. Reinbek: Rowohlt.
Jessen, Carsten. (2001). Børn, leg og computerspil. Odense Universitetsforlag.
Mouritsen, Flemming. (1996). Legekultur. Odense Universitetsforlag.
Sutton-Smith, Brian. (1986). Toys as Culture. Gardner Press.
Thomas, Douglas and John Seely Brown. (2011). A New Culture of Learning:
Cultivating the Imagination for a World of Constant Change. Thomas Paperback.
Turkle, S. (1995). Life on the Screen. Simon and Schuster.
Artikler:
Couldry, N. (2004). Theorising media as practice. Social semiotics, 14(2), 115-132.
Jessen, Carsten. (2013). Leg, digitale medier og legekulturens forandring. I Leg gør os til mennesker. En antologi om legens betydning. FDF.
Mouritsen, Flemming. (1989). Sådan set ligner det hverdagslivet helt fint. I tidsskrift for Børne- og Ungdomskultur 11.